7.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci do przedszkola – czas na zaaklimatyzowanie się w sali, przywitanie z kolegami i koleżankami, z nauczycielką, wspólne przygotowanie otoczenia na nowy dzień (m.in. podlewanie kwiatów, sprawdzanie pomocy, przygotowanie dekoracji); czas swobodnych rozmów z przyjaciółmi, nauczycielką, wspólnego czytania i rysowania.

8.30 – 11.30 Praca własna dzieci z pomocami montessoriańskim – bardzo ważny czas, w trakcie którego dzieci pracują z materiałem rozwojowym, samodzielnie decydują o tym, z czym chcą pracować, w którym miejscu i ile czasu na tę pracę poświęcą oraz czy będą pracowały same, czy też zaproszą do współpracy inne dziecko. Nauczyciel pokazuje indywidualnie każdemu dziecku, jak używać pomocy, której jeszcze ono nie zna, wiedząc, w jakim momencie rozwoju znajduje się jego podopieczny, proponuje i zaprasza go do pracy z wybranym materiałem, obserwuje dzieci, by dobrze je znać i móc dostosować swoje działania do ich potrzeb. Dzieci, pracując z materiałem, rozwijają swoje zainteresowania, doświadczają i eksperymentują, ćwiczą umiejętność koncentracji uwagi, skupienia, uczą się funkcjonowania w grupie oraz pracy w ciszy.

W trakcie trwania pracy własnej, w godzinach 8.30 – 10.30, dostępne jest dla wszystkich dzieci śniadanie, które jest przygotowane tak, by każde dziecko brało czynny udział w jego tworzeniu, a także miało możliwość decydowania o tym, co i ile chce zjeść.

Praca własna kończy się spotkaniem całej grupy w kręgu. Jest to czas, który codziennie może wyglądać zupełnie inaczej, w trakcie którego dzieci mają na przykład okazję omówić ważne dla przedszkolnej społeczności sprawy, uczą się piosenek i wierszy, biorą udział w zabawach i grach dźwiękowych, ruchowych, uczestniczą w spotkaniach z ciekawymi gośćmi opowiadającymi o odległych, zamorskich krainach czy też o naszych, całkiem bliskich regionach i rodzimych zakamarkach.

11.30 – 12.30 Wyjście do ogródka lub na spacer

Po dziecięcej wytężonej pracy przychodzi czas na aktywność na świeżym powietrzu. Na podwórko nie wychodzimy tylko w czasie skrajnej niepogody, czyli gdy leje, jest trzaskający mróz, palący upał lub szalejąca wichura. Dlatego ważne jest, by każde dziecko miało w przedszkolu odpowiednie do pory roku i warunków atmosferycznych okrycia (kombinezon zimowy, nieprzemakalny kombinezon przeciwdeszczowy lub kurtka-peleryna przeciwdeszczowa, kalosze). Zabawa na świeżym powietrzu dotlenia mózg, daje upust energii, rozwija sprawność fizyczną, hartuje organizm, dzieci nie są ospałe i rzadziej chorują.

W zależności od pory roku i warunków atmosferycznych aktywność dzieci w ogródku jest bardzo zróżnicowana. Oprócz tradycyjnych zabaw przedszkolaki mają okazję wspólnie troszczyć się o otoczenie – na przykład wiosną sadzimy razem marchewki, by latem je zrywać i ze smakiem chrupać.

13.00 – 13.30 Obiad

Czas obiadu w naszym przedszkolu jest momentem szczególnego spotkania przy wspólnym stole. Dzieci i nauczycielki jedzą razem, tak jak w przypadku rodzinnych obiadów, tak i w naszej małej społeczności obiad jest momentem bycia razem, wspólnych rozmów, pielęgnowania więzi. Jest to też okazja do nauki taktownego zachowania się przy stole, proszenia o pomoc czy dziękowania. W naszym przedszkolu chcemy, by dzieci czuły się jak w domu, a nie restauracji – dlatego też wspólnie nakrywamy do stołu, zupę podajemy w wazach, a drugie danie na półmiskach – dzieci same nakładają porcje na swój talerz, mogą wybrać, co i ile zjedzą, dzięki temu uczą się zarówno samodzielnego dokonywania wyboru, jak i samodzielnego działania. Jeśli potrzebują pomocy, mogą liczyć na nauczycielki oraz kolegów i koleżanki.

14.00 – 15.00 Odpoczynek

Po pełnym wrażeń poranku i przedpołudniu czas na poobiedni odpoczynek. Czytamy pogodne i optymistyczne opowieści, słuchamy spokojnej muzyki, która młodszym dzieciom pomaga wyciszyć emocje i zasnąć, a starszym zrelaksować się i zająć spokojną, nieprzeszkadzającą innym aktywnością – dzieci mogą sięgać po pomoce montessoriańskie, wykonywać prace plastyczne, czytać z nauczycielką książki czy też po prostu leżeć i nic nie robić, jeśli tego właśnie potrzebują.

15.00 – 17.00 Zajęcia dodatkowe, wyjście do ogródka, zabawy grupowe

Dzieci, które chcą, uczestniczą w zajęciach dodatkowych. Mogą też znowu sięgać po pomoce. Jest to także czas na aktywność plastyczną, zabawy grupowe, pojawiają się w tym czasie w sali także tradycyjne klocki i gry planszowe. Pod koniec dnia dzieci razem z nauczycielką przywracają porządek w sali, wszystko wraca na swoje miejsce.

W godzinach 15.00 – 17.00, podobnie jak w przypadku śniadania, dzieci mają dostęp do podwieczorku. Mogą go też zabrać z sobą do domu.

Dodaj komentarz

Facebook

Likebox Slider Pro dla WordPress